16/02/12

Najib buat aku loya di pagi hari...




Loya tekak bila mendengar DS Najib membuat kenyataan berhubung Himpunann Hijau 2.0 yang menbantah tindakan kerajaan membenarkan Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) membina pusat memproses nadir bumi di Gebeng pada 26 Februari ini.

Apabila ditanya adakah beliau akan mengambil tindakan terhadap peserta perhimpunan itu, beliau berkata, semua orang mempunyai hak untuk berhimpun dan tiada sebab untuknya mengambil tindakan terhadap  peserta perhimpuan itu. 

"Mengapa kita harus bertindak terhadap perhimpunan itu? Setiap orang mempunyai hak untuk berhimpun.

"Jika mereka mematuhi undang-undang, kenapa kita perlu untuk bertindak terhadap mereka?" soalnya lagi.

Najib turut berkata, di bawah Akta Perhimpunan yang baru diluluskan kerajaan, rakyat mempunyai hak untuk berhimpun secara aman.

Mengapa DS Najib tidak berkata demikian ketika perhimpunan BERSIH sebelum ini? Mungkin perhimpunan Hijau ini tidak menggugat survival politik beliau sebagaimana BERSIH.

Sebab itulah DS Najib dengan penuh yakin menyatakan perlembagaan yang sepatutnya diamalkan. 
Maknanya Najib tahu hak rakyat untuk berhimpun termaktub dalam perlembagaan, asalkan himpunan itu tidak menjejaskan periuk nasi beliau dalam politik.

Jangan pula lepas perhimpunan, penganjurnya dipanggil pihak polis dan dituduh mengadakan perhimpunan haram sebagaimana yang berlaku pada perhimpunan 901 baru-baru ini.

Sebelum perhimpunan, sceara terang-terangan pihak polis member kelulusan untuk berhimpun dengan beberapa syarat dan semua syarat yang dikenakan dipatuhi oleh penganjur dan peserta, namun selepas beberapa minggu, lain pula jadinya.

Semuanya cakap tak serupa bikin.. Dah kena tipu macam ni pun masih ramai lagi yang buta mata dan buta hati menyokong penipu dan perompak…



Tiada ulasan: