31/01/13

Antara Malaysiakini dan Berita Harian



Syabas penulis ucapkan kepada akhbar Berita Harian yang menyiarkan kajian populariti yang dijalankan oleh Yayasan Hal Ehwal Siswazah (YES).

Kajian tersebut menyebut bahawa akhbar tersebut dan New Straits Times menjadi pilihan utama mahasiswa sebagai sumber maklumat politik media cetak.

Bahkan ia turut menyiarkan tentang populariti Datuk Seri Najib dalam kalangan mahasiswa yang kini menurut kajian tersebut ia diterajui oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 75.1%, diikuti dengan Universiti Putra Malaysia (UPM) 67.4% dan Universiti Malaya (UM) 41.4%.

Keadaan ini seolah-olah memberi peluang kepada Najib untuk menyatakan kepada rakyat bahawa beliau masih lagi popular dan menjadi calon pilihan untuk PRU nanti.

Berbeza dengan laporan portal berita Malaysiakini di mana ia menjadi pilihan dalam kalangan mahasiswa  di mana kajian oleh Yayasan Hal Ehwal Siswazah (YES) itu juga menunjukkan Malaysiakini merupakan portal berita dan paling kerap dilayari mahasiswa Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Kajian berkenaan membanding kewibawaan Malaysiakini berbanding laman web politik dan blog lain di kalangan pembaca berkenaan.

Seramai 66.4 peratus dari kalangan 1,009 siswa di UM berpendapat demikian berbanding laman berita lain – The Malaysian Insider (30.6 peratus) dan laman milik Umno, Utusan Online (23.6 peratus).

Malaysiakini juga merupakan laman berita paling popular di kalangan siswa berkenaan (71.1 peratus) berbanding Utusan Online (24 peratus), The Malaysian Insider (21.2 peratus) dan laman berita milik MCA, MStar (19.7 peratus).

Trend sama juga dilihat di UKM – seramai 39.4 peratus daripada 1,006 siswa yang dikaji memilih Malaysiakini sebagai sumber maklumat politik yang paling dipercayai berbanding laman lain.

Utusan Online juga menjadi sumber kedua yang paling dipercayai di kalangan siswa UKM (31.5%), diikuti Mstar (19.4%) dan lidah parti PAS Harakahdaily (15 peratus).

Itu perbezaan antara media cetak dan portal, tetapi bagi penulis ia langsung tidak melambangkan kewibawaan media cetak berkenaan. Umum mengetahui bahawa dalam dunia media portal, terlalu banyak rangkaian portal berita baik pro-kerajaan mahupun pro-pembangkang.

Ini kerana media portal adalah tidak terikat dengan mana-mana aturan ketat yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN). Berbeza dengan media cetak yang penerbitannya banyak dimonopoli oleh KDN seperti pengeluaran permit dan sebagainya.

Andaikata KDN memberi pelepasan kepada mana-mana media bebas untuk menerbitkan akhbar harian mereka sendiri tanpa sebarang sekatan seperti mana yang dialami oleh akhbar pro-pembangkang, ada atau tidak kemungkinan bahawa media cetak mereka akan terus menjadi pilihan?

Jika KDN memberi kebenaran, jadi kajian yang dibuat oileh YES ini dikira Valid dan adil bagi penulis. Jika dalam keadaan kini dibuat perbandingan sebegini ibarat kata MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI..!!!!!
 
 

22/01/13

Kak Pah #Listen kena banned oleh UUM


Naib Canselor Universiti Utara Malaysia, Datuk Mohamed Mustafa Ishak menegaskan tidak akan membuka pintu kepada Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia, Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin daripada sebarang program di universiti itu.

Beliau berkata demikian ekoran kontroversi yang timbul pada sebuah forum yang diadakan di universiti itu pada 8 Disember tahun lalu melibatkan Sharifah.

Walaupun banyak penafian yang dibuat oleh Sharifah, namun tindakan bodoh beliau pada forum itu tidak dapat diterima oleh masyarakat. Terang dan nyata beliau bertindak di luar batasan dan menafikan hak mahasiswa untuk bersuara.

Namun dek krana keegoannya yang tinggi, beliau enggan memohon maaf sebaliknya bertindak membuat kenyataan memaafkan Bawani dan semua yang terlibat mencaci serta mengeji beliau secara tidak langsung.

Biasanya kalau orang yang buat silap tapi enggan mengakui kesilapan itu dipanggil bodoh sombong dan langsung tak layak digelar golongan intelektual. Keangkuhan ini pasti akan menghancurkan tuan punya badan dari segi moral dan juga pandangan serong masyarakat terhadap beliau.

Tapi dalam masa yang sama penulis ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Sharifah kerana telah memberi fenomena #LISTEN #LISTEN #LISTEN di Malaysia yang pasti akan menewaskan Gangnam Style.  

Indonesia kritik politik diam mahasiswa Malaysia..???




Memang demokrasi yang dilaung dan dicanangkan pemerintah di negara kita tidak seindah amalan demokrasi itu sendiri. Kebebasan bersuara dinafikan malah kebebasan media juga disekat, malah kebangkitan rakyat juga ditentang.

Mahasiswa sendiri tidak diberi peluang menyatakan hak dalam kebebasan untuk mereka menyuarakan pendapat serta bantahan semuanya hasil didikan pemerintah.

Sedar tak sedar, perkara ini mendapat liputan meluas media di negara jiran kita, Indonesia. Negara dikritik hebat melalui satu siaran rancangan televisyen di bawah saluran Metro Kampus. Indonesia bukanlah negara maju sebagaimana negara kita, jadi apa perasaan kita bila dikritik sedemikian?

Tetapi kritikan itu ada benarnya, rancangan ini menyiarkan tentang hak kebebasan bersuara dalam kalangan mahasiswa di seluruh IPT tanah air yang dinafikan sejak sekian lama. Penulis tidak berniat untuk mengagungkan Indonesia, jauh sekali menyokong tetapi cuba kita perhatikan dan analisiskan ke dalam bentuk pemikiran ilmiah.

Setelah berbagai kritikan dan rungutan yang timbul serta berlakunya beberapa siri tindakan bantahan oleh mahasiswa, barulah pemimpin memberi lampu hijau untuk mahasiswa bergiat dalam politik.

Namun kebebasan ini juga bukanlah seratus peratus sebagaimana yang didambakan oleh rakyat dan juga yang tertakluk dalam amalan demokrasi di negara ini kerana ia memerlukan syarat tertentu.

Syarat yang dikenakan juga berupa tapisan dan aturan larangan yang masih lagi mengekang suara mahasiswa dalam menyatakan pendapatan serta bantahan terhadap sesuatu perkara.

Fenomena politik diam di Malaysia menjadi satu isu dalam kalangan mahasiswa di Indonesia malah di negara jiran itu, boleh dikatakan saban minggu mahasiswa turun ke jalanan menyatakan sebarang bantahan melalui “unjuk rasa” atau tunjuk perasaan.

Di sini kita boleh melihat bahawa, penerapan nilai kebebasan bersuara dalam kalangan mahasiswa di negara jiran itu mampu melahirkan golongan pemikir yang bebas mengkritik serta menyatakan rasa ketidakpuasan hati mereka terhadap ekonomi, pendidikan mahupun sistem pemerintahan dan kerajaan mereka sendiri.

Penulis sendiri tidak melihat kesan negatif yang timbul jika kebebasan bersuara ini dipraktikkan dalam kalangan mahasiswa di IPT kerana jelas sekali bila mahasiswa diberi kebebasan, kerajaan tidak akan sewenangnya mengambil sebarang tindakan bodoh dalam tampuk pemerintahan.

Antara tindakan bodoh yang digubal oleh penggubal dasar terdiri daripada pimpinan kerajaan berkenaan masalah kesesakan jalan raya. Rakyat diminta mencontohi negara China yang rata-rata rakyatnya berbasikal untuk ke tempat kerja.

Namun dasar yang digubal ini seolah-olah tiada kajian terperinci dengan mengira faktor perbezaan antara Malaysia dan China. Secara mudahnya, ialah perbezaan dari segi cuaca dan suhu. Rakyat China boleh berbasikal berkilometer sehari untuk ke tempat kerja, namun penggubal dasar ini sedar atau tidak bahawa semua rakyat China ini berpakaian tebal..!!

Ini kerana suhu di China lebih rendah berbanding Malaysia jadi secara tidak langsung berbasikal tidak akan mendatangkan masalah kepada mereka. Berbeza dengan Malaysia yang berdepan dengan suhu panas dan hujan sepanjang tahun. Kalau hujan, basah, jika panas, bahangnya kadangkala adalah melampau.

Jika ini pun penggubal dasar tidak nampak, macam mana nak jadi pemimpin dan memberikan perkhidmatan yang cemerlang kepada rakyat? Nampak tidak cerdik di situ bukan??

Jika kebebasan bersuara dapat diterapkan dalam kalangan mahasiswa di Malaysia, ini secara tidak langsung mampu membantu kerajaan dengan memberikan idea atau pandangan terhadap sesuatu dasar yang digubal itu. Itu hanya satu contoh penggubalan dasar, terdapat puluhan lagi dasar yang digubal yang mana pada pandangan penulis langsung tidak relevan untuk diamalkan di Malaysia.

Tetapi, oleh kerana pemimpin Malaysia adalah bacul untuk memberi peluang kepada mahasiswa bersuara, maka pelbagai aturan dan alasan diberi bagi menyekat kebebasan bersuara. Inilah yang berlaku dalam realiti dunia kampus di Malaysia.

Kerajaan sedaya yang mampu menutup mulut mahasiswa dari bersuara menyatakan pendapat. Jadi di mana amalan demokrasi yang dicanangkan dari dulu hingga kini?? Penulis percaya, jika ditanya kepada mana-mana menteri sekalipun, tiada seorang pun yang mampu jawab untuk memastikan periuk nasi mereka terlindung dari balingan pasir….!!! Jelas sekali dasar digubal dengan sekadar melepas batuk di tangga...

Saham FGVH merudum, peneroka terduduk...


Saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) mencatatkan penurunan yang drastik hingga mampu membuatkan peneroka terduduk.

Walau pun banyak suntikan yang dibuat oleh pihak berkenaan bagi memastikan kelangsungan peningkatan saham ini, namun pasaran semasa kini tidak memihak kepada FGVH.

Apakah nasib yang bakal diterima oleh para peneroka yang terlibat selepas ini? Mungkin mereka tidak menyedari penurunan yang sangat drastik ini bakal menjejaskan mereka kerana tidak ramai yang tahu bagaimana cara mendapatkan info mengenai jatuh naik saham itu.

Mainan isu semasa yang hangat sana-sini menenggelamkan isu saham ini  hinggakan kejatuhannya pun tidak disedari ramai peneroka yang terlibat.

Dari isu air, kalimah Allah hinggalah kepada pergolakan dalaman membuatkan rakyat terleka dengan isu lain sampai lupa dengan saham yang melibatkan nasib ramai peneroka.

Apa boleh buat....dah dberitahu, dah dikhabarkan...dah diterangkan, tapi kerana terlalu dambakan keuntungan duniawi secara sekelip mata tanpa mengeluarkan keringat, masing-masing jadi keras hati.

Ingatlah wahai peneroka sekalian, tiada apa yang percuma di dunia ini, tiada apa yang boileh dicapai dengan hanya goyang kaki, hatta nak buang air sekalipun dah kena bayar. Air kosong pun sudah dijual sana sini (mineral).

Semuanya kena ada usaha sendiri...kalau ada pun skim yang membolehkan pesertanya goyang kaki menunggu durian runtuh, pasti lambat laun mereka akan ternganga menanggung rugi.


Dalih Kak Pah #Listen untuk selamat diri...




Presiden NGO Suara Wanita 1Malaysia Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin mempersoalkan sama ada siswi Universiti Utara Malaysia KS Bawani sengaja "menyusup untuk mencetuskan provokasi" dalam forum kontroversi 8 Januari lalu.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menafikan bahawa beliau telah bersetuju untuk menghadiri satu forum di Dewan Perhimpunan Cina Selangor yang dijadualkan berlangsung pada mala mini (22 Jan 2013).

Beliau turut mengakui bahawa beliau dipengaruhi ‘emosi’ sewaktu berdepan dengan Bawani dan enggan memohon maaf sebaliknya beliau pula yang memaafkan semua yang terlibat mengkritik serta kepada Bawani sendiri.

Bukan itu sahaja, beliau juga dilihat enggan bersemuka dengan Bawani dalam mana-mana forum atau debat walaupun dijemput secara rasmi.

Pandangan penulis mendapati, beliau seorang yang angkuh dan enggan meminta maaf sebaliknya mendakwa video berkenaan dimanipulasi dan diolah bagi menampakkan kesalahan di pihak Bawani.

Hasil pemerhatian setelah video itu diulang tonton oleh penulis, ia nyata tidak menampakkan sebarang olahan. Malah langsung tiada perubahan babak di mana video berkenaan dirakam secara terus tanpa peralihan babak.

Jadi bagaimana beliau boleh mendakwa demikian sedangkan video itu tulen dan pembaca sendiri boleh menilai dengan melihat sendiri rakamannya di Youtube.

Beliau turut mendakwa bahawa Bawani melanggar peraturan forum di mana mahasiswi itu bertanyakan seoalan setelah tamat sesi soal jawab. Kalau sesi soal jawab pun hanya dua soalan dibenarkan itupun mungkin setelah ditapis oleh penganjur, maka forum itu langsung tidak menggambarkan kewibawaan dan tidak melambangkan keintelektualan penganjur dan panelisnya.

Berkenaan dengan kenyataan “Bawani menyusup masuk untuk memprovokasi”, pada pandangan penulis, ia langsung tidak relevan. Siapa Bawani? Bawani adalah salah seorang mahasiswi yang berdaftar dengan UUM dan forum itu sendiri memaksa pelajar untuk hadir.

Jadi di sini tidak timbul soal menyusup masuk untuk membuat provokasi melainkan beliau (Bawani) bukan pelajar UUM. Terlalu banyak alasan yang sengaja diada-adakan oleh Sharifah bagi menyelamatkan diri.

Daripada kenyataan yang beliau buat pun, pembaca mampu menilai sejauh mana keintelektualan dan keprofesionalan beliau (Kak Pah) dalam soal ini. Beliau juga harus ingat bahawa masalah ini mendapat perhatian daripada golongan pemimpin Umno dan juga timbalan menteri.

19/01/13

'Brainwash' mahasiswa dah lama berakar umbi di IPT...


Mahasiswa jurusan undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM), Bawani KS menegaskan bahawa pihak kampus itu harus bertanggungjawab terhadap penganjuran forum mahasiswa dan politik yang didakwanya sebagai satu 'brainwash'.

Bawani berkata demikian dalam satu temubual yang dijalankan oleh pihak portal Malaysiakini petang semalam. Beliau turut mempersoalkan mengapa mahsiswa diwajibkan hadir khususnya kepada penghuni Dewan Penginapan Pelajar Proton.

Perkara ini nyata berbeza dengan kenyataan yang dijawab oleh Naib Canselor UUM, Prof Datuk Dr Mustafa Ishak yang berkata pihaknya hanya menyediakan dewan untuk forum itu.

Di sini penulis begitu tertarik dengan isu 'brainwash' dalam kalangan mahasiswa khususnya daripada IPT di bawah naungan kerajaan seperti U***.

Penulis sendiri berpengalaman dalam menghadiri program 'brainwash' ketika bergelar mahasiswa suatu ketika dahulu. Benar...ia memang diwajibkan kepada semua pelajar dengan alasan (ugutan layaknya) sesiapa yang tidak hadir akan dikenakan tindakan tatatertib atau dibuang universiti.

Penulis bersama beberapa rakan seperjuangan diwajibkan menghadiri kursus Biro Tatanegara yang berlangsung di musim cuti semester. Sebenarnya, program berkenaan dibuat dengan objektif untuk melahirkan graduan yang trahu serta memahami perjuangan pejuang kemerdekaan terdahulu sekaligus meningkatkan jati diri pelajar terhadap negara.

Namun ia nyata sekali disalahgunakan oleh pihak berkenaan untuk mem'brainwash' mahasiswa agar menyokong penuh tampuk pemerintahan negara, dalam bahasa mudah ialah Barisan Nasional dan Umno.

Penulis masih ingat kenyataan salah seorang Fasilitator yang ditugaskan ketika itu, lebih kurang begini bunyinya, "Kamu beruntung berada di U***, universiti ini tolong Melayu, jadi kamu kena balas budi kerajaan. Ini adalah universiti milik Umno jadi kamu semua kenalah sokong Umno"...

Silap penulis ketika itu ialah tidak merekodkan atau mencatat nama fasilitator berkenaan. Mungkin ketika itu penulis terlalu mentah untuk memahami erti perjuangan sebenar serta mana yang baik dan buruk.

Mahasiswa ketika itu sememangnya dimomokkan dengan ugutan demi ugutan...antaranya ialah mahasiswa patut bersyukur kerana yuran universiti berkenaan murah, kerajaan tolong jadi semkua wajib kena tolong dan sokong kerajaan.

Mahasiswa ketika itu senang nak diugut atau ditakutkan...kenakan syarat, siapa langgar buang universiti atau tatatertib..Disebabkan terkenang mak dan ayah di kampung yang bersusah payah hantar masuk universiti, jadi ramai yang akur dan langsung takde yang berani nak angkat kepala sekalipun.

Jadi budaya sebegini sudah lama berakar umbi. Tidak hairanlah jika mahasiswa kita kini kurang berkualiti jika dibandingkan dengan generasi mahasiswa terdahulu. Mahasiswa terdahulu melahirkan banyak tokoh politik yang lantang bersuara. Ini adalah hasil daripada didikan IPT dulu yang tidak melibatkan campur tangan pihak kerajaan dan mahasiswa bebas bersuara serta menyatakan pendapat.

Sekarang jauh sekali perbezaan jika dibandingkan dengan dahulu...semua mahasiswa ikut telunjuk sahaja, jika arahan ke longkang, maka longkang lah tempat mereka, jika ke tangki najis sekalipun, tangki najis lah mereka berkubang...Bebaskanlah mahasiswa kita dari belenggu ini untuk melahirkan generasi berkepimpinan serta berkualiti. 








  

18/01/13

Forum Yang dinanti-nanti telah tiba....


Forum yang dinantikan ramai telah tiba...Forum Kebebasan Akademik dan Hak Asasi....Hebat-hebat ahli panel yang dijemput dan yang paling dinantikan pun akan hadir...KS Bawani dan Kak Pah #Listen...

Harap-harap tiada yang tarik diri di saat akhir...Jika ada pun mungkin beliau ada masalah peribadi atau masalah yang tidak dapat dielakkan....sekurang-kurangnya berani untuk berdepan dengan rakyat setelah buat salah.

Tak macam pemimpin negara yang kata No.1 tu. Cakap belakang berkobar-kobar, bila ajak berdebat menikus tak tentu arah. Alasan berkepuk-kepuk diwar-warkan pada rakyat. 

Malulah sikit pada rakyat...bila orang ajak berdebat, selaku pemimpin yang duk kata No.1 sahut la cabaran. Jangan hanya pandai menyalak di belakang khalayak saje. Siapa pemimpin yang duk kata No.1 tu?? Hehehehehee....  
 

17/01/13

Patrick Teoh cuba main api...


Kenyataan yang dikeluarkan oleh personaliti radio dan pelakon, Patrick Teoh yang meluahkan ketidakpuasan hati terhadap garis panduan yang dikenakan oleh Kerajaan PAS Negeri Kedah bagi sambutan perayaan Tahun Baru Cina adalah satu tindakan biadap.

Garis panduan itu antara lainnya menetapkan artis yang membuat persembahan agar berpakaian sopan, tidak menjolok mata, dan digalakkan menyanyikan lagu berunsur ketuhanan dan nasihat.

Teoh yang tidak puas hati dengan garis panduan tersebut berkata: "Menyanyikan lagu-lagu motivasi!!! Motivasi jenis apa yang mereka mahukan? Abaikan identiti dan jadi pak turut? Sembahyang lima kali sehari? Selubung seluruh badan perempuan? Apa ni???"

Jelas sekali ia melibatkan bukan sahaja Kerajaan PAS Kedah, malah turut mengaitkan sentimen agama yang mana ia berbaur hinaan terhadap Islam.

Kepada Patrick Teoh, anda hanya mementingkan diri dan nafsu anda sahaja tanpa memikirkan orang lain. Sentimen agama adalah terlalu sensitif jangan sesekali mengaitkan agama Islam jika anda ingin berhibur dengan hiburan terlampau anda itu.

Nak kritik boleh kritik tapi biarlah berhemah dan berpada-pada. Bak kata orang tua muda, terlajak perahu boleh diundur (orang tua), terlajak TWEET padah la jawabnye (orang muda).

Kenyataan itu jelas tidak menggambarkan semangat perpaduan dalam diri anda...adake semangat perpaduan dalam diri anda? Jika anda masakan anda boleh menyatakan pendapat tanpa menggunakan otak..!!!

Mungkin anda sememangnya tiada otak..!! Bangang macam Patrick Starfish Spongebob...

Dah sedap mengutuk agama orang lepas tu minta maaf...sama perangai macam puak-puak MCA yang duk hina agama Islam sebelum ni...dah siar dalam akhbar The Star, lepas tu mohon maaf...lepas tu buat balik..dah jadi mainan puak-puak ni.

Yang menghairankan ialah.....Mana yang duk canang diri mereka sebagai pejuang agama? Pejuang bangsa?...Mana Perkasa?...Mana Pekida? Mana Mahaguru Omardin Mauju? Bangkitlah nyatakan pendirian kalian jika benar bagai dicanangkan sebagai pejuang agama dan bangsa.

Kenyataan maaf Patrick.


 



16/01/13

#Listen: UUM nafi terlibat dengan forum..


Listen..listen..listen..

Universiti Utara Malaysia (UUM) mendakwa pihak mereka tidak terlibat secara langsung dengan program Forum Suara Mahasiswa: Seiringkah Mahasiswa dan Politik melibatkan Pengerusi SW1M dan hanya menyediakan tempat sahaja.

Kenyataan tersebut telah dibuat oleh Naib Canselor universiti berkenaan, Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak kepada beberapa akhbar bahasa Cina semalam. Mungkin akhbar Melayu tidak seberani akhbar berbahasa Cina dalam menyatakan fakta.

Listen..listen..listen..

Beliau turut menegaskan bahawa kenyataan Sharifah tidak mewakili pendirian UUM dan turut memuji keberanian Bawani dalam menyatakan pandangan.

Namun dari pemerhatian penulis ke atas video berkenaan stelah berulang kali direwind dan diforward, pada awal rakaman mendapati mahasiswa UUM telah berikrar dipimpin oleh seorang Yang Dipertua...Yang Dipertua apa itu tidak jelas pada penulis.

Ikrar itu berbunyi:

Kami, anak-anak bangsa peneraju negara,
Dengan ini berikrar,
Menentang budaya songsang,
Perosak bangsa,
Menentang demonstrasi jalanan,
Penghancur keamanan,
Menentang anasir luar,
Yang menjadi barah,
Perosak anak-anak bangsa,
Kami menyokong keamanan, keharmonian dan kesejahteraan sesama rakyat Malaysia,
Berbilang bangsa tanpa campur tangan pihak ketiga.

Listen..listen..listen..

Jika UUM tidak terlibat dalam Forum itu, bagaimana NC UUM ini boleh menyediakan tempat dalam UUM dan juga melibatkan seorang mahasiswa yang memegang jawatan Yang Dipertua?

Mustahil pihak UUM tidak terlibat. Kebiasaannya di mana-mana universiti sekalipun setiap program yang dijalankan perlu mendapat kebenaran pihak universiti jadi ini secara tidak langsung ia melibatkan pihak universiti berkenaan.

Listen..listen..listen..

Jika benar pihak UUM hanya menyediakan tempat dan tidak terlibat dengan Forum berkenaan, bermakna orang luar bebas untuk mendapatkan tempat di UUM untuk mengadakan sebarang program.

Siapa yang membenarkan program ini dijalankan dengan penglibatan pelajar UUM? Sudah pasti pihak universiti sendiri yang terlibat. Penafian ini pada penulis adalah tidak masuk akal..

Takkan pihak universiti hanya menyediakan tempat tanpa mengetahui apa sebenarnya isi Forum itu dan tujuan ia diadakan. Takkan forum itu dijalankan secara haram memandangkan ia diadakan dalam universiti jadi ia tertakluk kepada kebenaran universiti itu sendiri.





Kak Pah #Listen kini terkontang-kanting

Dipetik dari The Malaysian Insider.

Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia (SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin berterusan menerima kritikan hebat dari kalangan blogger, mahasiswa dan juga pemimpin.

Yang paling sadisnya ialah, beliau juga turut dinafikan memegang jawatan sebagaiTimbalan Ketua Wanita KIMMA Kebangsaan.

Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) melalui Presidennya, Senator Datuk Syed Ibrahim Kader menyatakan demikian sebagai membalas pertanyaan daripada banyak panggilan telefon yang beliau terima.

Malah, beliau turut berkata, tingkah laku Sharifah Zohra juga sukar dikawal. Apa yang menarik perhatian penulis sekarang ialah jawatan Kak Pah sebagai Pengerusi SW1M. Apakah SW1M? adakah ia sebuah pertubuhan haram?

Mungkin Kak Pah seorang sahaja ahlinya sebab itu beliau bertindak melantik diri sendiri sebagai pengerusi. Agaknya berapakah jumlah ahli dalam SW1M ini? Tak pernah dengar pun sebelum ni..

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin turut menjawab dalam tweet menjauhkan parti pemerintah itu dari Sharifah. Kini Kak Pah kita sudah terkontang kanting sendirian tanpa ada back-up daripada mana-mana pihak.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah juga tampil mempertahankan Bawani, mengatakan bahawa Sharifah tidak sepatutnya bercakap begitu kepada pelajar tersebut.

Mungkin pada forum berkenaan beliau menjangkakan bahawa tiada sebarang rakaman yang akan dimuat naik ke internet. Agaknya beliau salah jangka..mungkin pada fikiran beliau tiada seorang pun mahasiswa UUM yang berani bertindak begitu.

Maklumlah, UUM ni dah macam sebuah institusi yang melahirkan pelajar berpemikiran pro kerajaan UBN sebab mereka 'dibasuhotakkan' sedemikian rupa. Namun yang nyata ialah Kak Pah tersilap langkah... 

Inilah masanya Najib jadi hero..!!




Tindakan kerajaan melalui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan penduduk yang menghadapi masalah bekalan air agar mengundi Barisan Nasional pada PRU-13 dan berjanji akan menyelesaikan masalah itu sekiranya mereka berbuat demikian adalah tidak wajar.

Kenyataan Perdana Menteri itu seolah-olah satu ugutan yang mana mereka perlu mengundi Barisan Nasional pada PRU-13 dahulu untuk kerajaan mengambil tindakan terhadap permasalahan yang berlaku.

Keadaan ini sudah dijangkakan ramai pihak apabila kerajaan dan Syabas dilihat hanya berdiam diri tanpa sebarang mengambil sebarang tindakan yang perlu bagi menangani masalah itu.

Jika benar kerajaan mengambil berat tentang segala permasalahan rakyat, mereka tidak perlu menunggu PRU-13 untuk selesaikan, malah jika tindakan drastik diambil untuk membantu penduduk sudah pasti mereka akan lebih mendapat kepercayaan rakyat.

Kalau congakan begini pun mereka gagal menilai dan membuat keputusan, masakan rakyat akan terus memilih mereka untuk memegang tampuk pemerintahan negara di penggal akan datang.

Lagipun, setakat masalah air ini rasanya mereka langsung tidak mempunyai sebarang masalah untuk tanganinya memandangkan terdapat berbilion peruntukan yang tersedia kepada rakyat.

Namun, oleh kerana kegedilan mereka untuk menjadikan masalah ini sebagai isu untuk menyalahkan pihak Kerajaan Selangor, rakyat menjadi mangsa.

Dalam permasalahan ini juga timbul pelbagai keraguan di mana pihak Syabas sepatutnya mengambil langkah drastik menyelesaikan isu ini. Mungkinkah terdapat arahan daripada pihak atasan untuk menangguhkan penyelesaiaan masalah ini hingga PRU-13 selesai?

Wahai Datuk Seri Najib, rakyat sudah tahu menilai dan jangan sesekali menjadikan rakyat sebagai mangsa hanya kerana anda ingin pertahankan kerusi empuk sebagai pemimpin negara. Setiap permasalahan yang dihadapi rakyat anda perlu hadapi dan selesaikan dahulu, bukannya menjadikan ia sebagai modal untuk meraih undi pada pilihan raya nanti.

Kalau nak jadi hero, inilah masanya. Selesaikan masalah rakyat, nescaya rakyat akan lebih menaruh kepercayaan kepada kepimpinan anda. Jangan hanya menunggu dan jadikan ia modal kerana taktik ini sudah lapuk…rakyat mampu menilai mana yang baik mana yang buruk.    

Jika benar masalah air yang dihadapi rakyat ini hanya sekadar sandiwara anda semata-mata, memang rakyat akan menunjukkan bantahan mereka secara langsung melalui kertas undi. Penulis percaya ini bukanlah apa yang dikehendaki oleh Datuk Seri...

Jadi, selesaikan masalah rakyat jangan hanya pandai menyalak tak tentu pasal menyalahkan pihak pembangkang semata-mata. Jadilah hero yang bijak sikit jangan jadi hero yang nampak sangat skripnya dah siap disusun…rakyat tak bodoh..

Adakah benar bagai dikata? Beliaukah itu? (Sumber gambar: greenboc.blogspot.com)

15/01/13

Kak Pah #Listen menjawab di twitter...


Mungkin Sharifah Zohra Jabeen yang sebelum ini langsung tak dikenali dan kini beliau terkenal dengan kebodohan dan keangkuhan sudah panas punggung.

Pelbagai reaksi yang ditonjolkan oleh masyarakat maya terhadap beliau setelah beliau men#listenkan diri dalam satu forum di Universiti Utara Malaysia (UUM) baru-baru ini.

Beliau sekali lagi memberi reaksi yang kurang cerdik malah terus menghilangkan peratusan kecerdikan beliau yang sedia kurang itu di Twitter..

Melalui jawapan beliau di Twitter itu, nyata sekali beliau seorang yang angkuh dan hanya perasan yang beliau sahaja bijak pandai di Malaysia, orang lain semua bodoh.

Wahai Kak Pah #Listen....

Kalau benar anda begitu bijak dan enggan mendengar pendapat orang lain, beranikah anda menyahut cabaran oleh beberapa blogger yang 'kurang pandai' ini untuk berdebat???

Jangan risau, blogger di sini semuanya tidak berkelulusan tinggi jika dibandingkan dengan anda wahai Kak Pah #Listen...Jadi apa tunggu lagi?? Sahutlah cabaran untuk berdebat atau berforum.

Kalau berani sila jawab pautan berikut:

http://kerajaanrakyat.blogspot.com/

http://kerabubersuara.blogspot.com/2013/01/surat-terbuka-kepada-sharifah-zohra.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FRzVdP+%28Kerabu+Bersuara%29



#LISTEN bakal tewaskan GANGNAM STYLE



Listen...listen..listen...

Pelbagai kata-kata sindiran dan sinis dihamburkan kepada Sharifah Zohra Jabeen di atas tindakan biadap beliau yang menafikan hak seorang mahasiswi menyatakan pendapat.

Cukup biadap sekali sehinggakan perkataan yang digunakan oleh beliau untuk menyekat mahasiswi itu bercakap menjadi tagline yang popular di alam siber Malaysia.

Listen....Listen..Listen..

When I speak, you must listen..

But when you speak...I will grab your microphone away..

Insiden memalukan ini mendapat reaksi meluas dalam kalangan blogger-blogger, golongan intelektual dan juga golongan ulama sendiri.

Apa yang mengecewakan ialah sikap pengecut yang ditonjolkan oleh mahasiswa dan mahasiswi UUM yang tidak langsung menyokong rakan seperjuangan mereka malah memberi tepukan gemuruh serta sorakan bila mana rakan seperjuangan mereka diaibkan sedemikian rupa oleh ORANG LUAR.

Listen...listen..listen

When I speak, you must listen..


But when you speak...I will grab your microphone away..

Terang dan nyata....mahasiswa UUM sendiri telah menonjolkan sikap mereka yang sebenar...sikap takut dan hanya sanggup menjadi pak turut sahaja..langsung tidak memenangkan geng sendiri. Malah dengan jelas menjatuhkan martabat institusi mereka.

Apakah mereka tidak malu dengan rakan seperjuangan mereka di institusi lain? Langsung tiada semangat untuk pertahankan rumah sendiri bila diceroboh oleh orang asing yang terang menghina salah seorang penghuninya.

Listen...listen..listen

When I speak, you must listen..

But when you speak...I will grab your microphone away..

Universiti lain pula yang menyatakan sokongan padu terhadap mahasiswa berani itu (KS Bawani) dan mahu beliau sertai institusi mereka..Kalau penulis sendiri pun yang belajar di UUM, pasti tebal muka nak berdepan dengan masyarakat. Silap-silap berhenti terus, mohon di IPT lain..!

Langsung tiada nilai intelektual...hanya layak jadi pak turut sahaja bila tamat pengajian nanti. Rasanya di sini jelas, UUM gagal melahirkan bakal pemimpin yang berwibawa. Apa tidaknya, daripada ribuan mahasiswa yang hadir hanya seorang sahaja berani menyatakan pandangan yang melambangkan ketokohan beliau.

Kalaulah ada mahasiswa yang memiliki semangat untuk bangkit melawan dan pertahankan keintelektualan institusi anda, mengapa tidak bangkit pertahankan rakan seperjuangan itu??

Listen...listen..listen

When I speak, you must listen..

But when you speak...I will grab your microphone away..

BANGKITLAH...itu pun kalau ada yang berani..!!! (kata-kata cabaran dari penulis).


Imam Muda kita pun bersuara menyatakan pendapat beliau...anda mahasiswa UUM bagaimana?
Beranikah untuk nyatakan pendirian atau memang semuanya didik untuk hanya turuti sahaja apa orang cakap?? Kalau beginilah, gelaran mahasiswa itu langsung tidak layak untuk anda...


Penulis cukup kasihan dengan mahasiswa UUM ni...Mungkin mereka takut berdepan dengan tindakan dari pengurusan UUM kot...kalau betul maknanya betul la telahan penulis bahawa mahasiswa UUM sebenarnya pengecut..!!! (Lagi kata-kata cabaran).

Maklumlah...Naib Canselor mereka yang juga merupakan Pengerusi Majlis Profesor Negara pun lantang bersuara namun semuanya berpihak kepada kerajaan UBN..







12/01/13

BONGKAR: Nombor telefon yang cuba cetus provokasi HKR

Penulis tersentak ketika membuat liputan HKR di perkarangan Stadium Merdeka. Tersentak kerana terkejut dengan SMS yang diterima.

Dua SMS ini sememangnya benar-benar berniat jahat untuk memburukkan himpunan ini. Pendek kata ia adalah salah satu cara provokasi yang dimainkan oleh pihak-pihak tertentu bagi memberi persepsi buruk masyaerakat terhadap himpunan ini.

Penulis sedia membongkarkan dua nombor ini untuk tatapan umum sebagai pengajaran kepada mereka yang terlibat. Kalau boleh trace nombor ni lagi baik dan buat laporan polis kerana menghasut. Dua nombor telefon berkenaan ialah seperti berikut:
 
 019-2075670.....SMS berbunyi "BANGKITLAH RAKYAT! Tukar Bendera, Tukar Kerajaan Melayu, Jatuhkan BN, Tumbangkan UMNO dan....Raja-Raja Melayu. Sebarkan. BANGKITLAH RAKYAT.

019-2533670.....SMS berbunyi " Perkembangan terkini - Dana untuk #KL112 sudah diterima semua peserta diminta berkumpul di pejabat PKR Tropicana bagi menerima RM150 dari wakil yang dilantik. Pegerakan secara berperingkat. Mulai 12 tengahari. sebarkan.  

Bermacam cara yang dimainkan oleh pihak tertentu dan seingat penulis, rakan-rakan media yang lain turut sama menerima SMS serupa dari nombor yang sama.

Tapi apakan daya, cubaan ini agak bodoh kerana ia langsung tidak berjaya mempengaruhi mana-mana rakan media penulis hatta dari media arus perdana yang selalu memenangkan UBN sekalipun!

Syabas kepada semua rakan media....Diharap teruskan dengan ketelusan membuat laporan dan amalkanlah etika kewartawanan yang betul...BEBASKAN MEDIA MALAYSIA..!!!



Hanya 40,000-45,000 peserta sahaja: OCPD Dang Wangi



Penulis sempat mengikut sidang media di Balai Polis Tun H.S Lee petang tadi berkenaan dengan perkembangan terkini HKR.

Menurut OCPD Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad, tiada sebarang tangkapan dibuat sepanjang perhimpunan berlangsung.

Ditanya mengenai anggaran jumlah peserta yang hadir, beliau berkata, jumlah peserta yang hadir  adalah sekitar 40,000 ke 45,000 orang sahaja.

Rasanya tidak perlu penulis mengulas panjang mengenai kehadiran peserta..biarlah pembaca sekalian menilai sendiri dengan melihat gambar dari blog ini dan blog yang sama waktu dengannya yang lain.

Apa yang penulis dapat katakan ialah.....SAMPAI NAK BERNAFAS PUN SUSAH...!!!!!!!