12/01/13

BONGKAR: Nombor telefon yang cuba cetus provokasi HKR

Penulis tersentak ketika membuat liputan HKR di perkarangan Stadium Merdeka. Tersentak kerana terkejut dengan SMS yang diterima.

Dua SMS ini sememangnya benar-benar berniat jahat untuk memburukkan himpunan ini. Pendek kata ia adalah salah satu cara provokasi yang dimainkan oleh pihak-pihak tertentu bagi memberi persepsi buruk masyaerakat terhadap himpunan ini.

Penulis sedia membongkarkan dua nombor ini untuk tatapan umum sebagai pengajaran kepada mereka yang terlibat. Kalau boleh trace nombor ni lagi baik dan buat laporan polis kerana menghasut. Dua nombor telefon berkenaan ialah seperti berikut:
 
 019-2075670.....SMS berbunyi "BANGKITLAH RAKYAT! Tukar Bendera, Tukar Kerajaan Melayu, Jatuhkan BN, Tumbangkan UMNO dan....Raja-Raja Melayu. Sebarkan. BANGKITLAH RAKYAT.

019-2533670.....SMS berbunyi " Perkembangan terkini - Dana untuk #KL112 sudah diterima semua peserta diminta berkumpul di pejabat PKR Tropicana bagi menerima RM150 dari wakil yang dilantik. Pegerakan secara berperingkat. Mulai 12 tengahari. sebarkan.  

Bermacam cara yang dimainkan oleh pihak tertentu dan seingat penulis, rakan-rakan media yang lain turut sama menerima SMS serupa dari nombor yang sama.

Tapi apakan daya, cubaan ini agak bodoh kerana ia langsung tidak berjaya mempengaruhi mana-mana rakan media penulis hatta dari media arus perdana yang selalu memenangkan UBN sekalipun!

Syabas kepada semua rakan media....Diharap teruskan dengan ketelusan membuat laporan dan amalkanlah etika kewartawanan yang betul...BEBASKAN MEDIA MALAYSIA..!!!



Tiada ulasan: