27/09/11

Cermin diri sebelum 'sound' orang lain...



Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal hari ini menempelak ‘demokrasi’ pembangkang berhubung perbalahan mereka dalam isu pelaksanaan hukum hudud yang dakwanya bertentangan dengan kebebasan bersuara dan demokrasi yang dilaung-laungkan selama ini.

Shafie berkata, pakatan pembangkang terdiri DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat sentiasa berkata mereka memperjuangkan demokrasi dan kebebasan bersuara, namun mereka sendiri sebenarnya menyekat hak untuk bersuara bagi anggota mereka.

Terlebih dahulu, penulis ingin bertanya, siapa yang terlebih dahulu menghancurkan sistem Demokrasi di Malaysia, pembangkan atau kerajaan yang dinaungi oleh Umno?

Sebelum ini, hak kebebasan bersuara untuk rakyat secara terang-terangan dinafikan oleh kerajaan. Rakyat langsung tidak berpeluang menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan.

Seperti biasa, polis digunakan oleh kerajaan untuk menidakkan hak rakyat dalam kebebasan bersuara sedangkan dalam demokrasi termaktub bahawa rakyat boleh menyuarakan rasa ketidakpuasan hati mereka. Tapi ia dinafikan dengan sekeras-kerasnya oleh pihak pemerintah.

Ini jelas bertentangan dengan prinsip demokrasi yang didakwa diamalkan di Malaysia. Mungkin mereka tidak faham apa yang dimaksudkan dengan demokrasi sebenar.

Biar penulis jelaskan, konsep demokrasi adalah mengenai kerajaan yang dikawal oleh rakyat. Untuk berlakunya sistem sedemikian, pengundi yang mengetahui isu-isu semasa amat penting. Untuk mengetahui pula, tidak harus ada batasan berkenaan laluan maklumat dan idea.

Di negara ini langsung amalan demokrasi langsung tidak wujud kerana mereka yang berkuasa boleh memanipulasikan pengundi dengan menghalang maklumat dan menyekat kritikan.

Hak kebebasan bersuara pun dinafikan, inikan pula nak berhujah pasal demokrasi sedangkan ia diiktiraf sebagai hak asasi manusia di dalam Perkara 19 Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat dan diiktiraf dalam undang-undang hak asasi manusia antarabangsa dalam Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak-hak Sivil dan Politikal (ICCPR).

ICCPR mengiktiraf hak kebebasan bersuara sebagai "hak mendapatkan pendapat tanpa gangguan. Kesemua manusia akan mempunyai hak untuk menyatakan pendapat".

Jadi kepada pihak yang berkenaan, jika nak bersuara sekalipun cermin diri dahulu sebelum menempelak orang lain..!! 

Tiada ulasan: