26/09/11

Antara bas kita dan bas mereka...

 
Penulis gamam melihat keunikan dan kemewahan bas yang membawa DS Najib serta ‘suami’nya ketika rombongan itu melawat negeri Perak baru-baru ini.

Tersangat-sangat-sangat jauh bezanya dengan bas yang membawa rakyat ke hulu ke hilir, pendek kata dalam bas tu dah macam rumah siap dengan sofa empuk, bukan macam bas rakyat, naik kematu bontot dibuatnya.

Agaknya berapalah kos untuk menyiapkan sebuah bas yang dah rupa banglo tu. Patutlah DS Najib dan ‘suami’ tak hairan sangat untuk jelajah Perak dengan bas, bas pun dah tak rupa bas, macam jet peribadi pun ada.

Cuba bandingkan dengan bas yang digunakan oleh rakyat marhaen setiap hari, memang jauh panggang dari ayam yang nak dipanggang!!

Dengan pendingin hawanya tak berapa nak sejuk, tempat duduk pula boleh disamakan dengan pangkin kayu yang terbiar dekat taman-taman bunga, kerasnya tak ingat.

Yang tak boleh diterima ialah jumlah penumpang kadang-kadang melebihi kesanggupan enjin bas itu untuk bergerak. Kalaulah bas itu boleh bercakap tentu bas tu mengeluh, "lambatnya sampai, lambatnya sampai".

Itu enjin bas, tak masuk lagi kewangian aroma yang menusuk tajam ke rongga hidung dek bau badan penumpang-penumpang lain. Maklumlah, bila dah terhimpit-himpit sambil berdiri, tangan yang memaut pemegang tu sudah tentu jaraknya melebihi 90 darjah!!

Tambah pula bila pendingin hawa yang sepoi-sepoi bahasa menyeburkan hawanya ke arah celah lengan tu, perghhh...tak dapat penulis bayangkan, satu bas boleh pitam..!!

Namun itulah hakikat yang perlu ditanggung oleh rakyat. Pemimpin dengan senang-lenang ke hulu ke hilir naik kereta mewah, kalau naik bas pun dah tak ada rupa bas dengan mudahnya menyarankan agar rakyat menggunakan pengangkutan awam ketika kenaikan harga minyak diumumkan.

Cuba pemimpin ambil pendekatan rasa sendiri apa yang dirasai oleh rakyat, kalau naik bas jangan naik yang mewah, tapi gunakan bas harian yang ada loceng tu tengok boleh tahan ke tidak.

Cakap bermodalkan air liur memang senang, yang menanggung rakyat juga.

Tiada ulasan: