26/09/11

Tak mungkin, impossible dan mustahil...




Bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo memberi keterangan kepada Mhakamah dengan menyatakan bahawa pembelian dua lot tanah termasuk sebuah rumah di Jalan Suasa 7/1L, Seksyen 7 di Shah Alam daripada Pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Hayroni adalah dengan harga pasaran (RM3.5 Juta).

Harga belian itu katanya dipersetujui oleh Shamsuddin sendiri sebelum ataupun semasa kedua-dua mereka menandatangani perjanjian jual beli bagi urusan pembelian rumah itu pada Mei 2007.

Hartanah yang terletak di Seksyen 7 di Shah Alam itu diperoleh dengan harga RM3.5 juta, sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 pada harga RM6.5 juta.

Seisi alam mengetahui bahawa harga bagi belian hartanah tidak mungkin jatuh dan akan naik, naik dan terus naik sejajar dengan motto BN (Barang Naik).

Jadi bagi penulis tidak logik jika Ditamas Sdn Bhd yang membelanjakan sebanyak RM6.5 Juta untuk membeli hartanah itu sanggup mengalami kerugian dengan menjualnya pada harga RM3.5 Juta.

Lihat sahaja lot-lot rumah yang baru dibina. Bukaan harga pada awalnya memang agak rendah, namun dalam jangka masa enam hingga tujuh bulan sahaja, harga rumah itu akan naik mencanak melebihi separuh daripada harga asal.

Apakah Pengarah Ditamas itu sanggup mengambil risiko kerugian semata-mata atau didesak oleh Khir bagi membolehkan Shamsuddin bersetuju dengan harga belian RM3.5 juta.

Yang pasti, perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Dr Mohamad Khir mengetahui bahawa Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasmi beliau sebagai Menteri Besar Selangor pada ketika itu.

Tiada ulasan: