22/09/11

Pukul anak, sindir menantu??




Penulis tersenyum bila membaca teguran dibuat oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada wakil rakyat BN supaya mengubah imej mewah yang ditonjolkan hingga menyebabkan rakyat berasa jijik dengan parti itu.

Macam ketam nak ajar anak jalan lurus, begitulah lebih kurang apa yang bermain di fikiran penulis ketika ini. Beliau menegur wakil rakyat BN yang berimej kaya tapi lupakah beliau darah dagingnya sendiri yang juga wakil rakyat BN memiliki aset yang begitu banyak.

Ibarat meludah ke langit juga perumpamaan tepat bagi teguran yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir. Banyak sangat perumpamaan yang boleh disamakan dengan apa yang beliau buat, sudahnya jadi kamus perumpamaan dah blog ini. Apa yang penting ialah rakyat faham dengan apa yang cuba penulis sampaikan.

Kata beliau, faktor tersebut merupakan salah satu sebab BN merekodkan prestasi buruk pada 2008 – yang masih belum dapat dipulihkan hingga kini.

Macam mana nak pulih kalau semua wakil rakyat BN masih lagi berimej mewah, berseluar yankee, berkaki ayam. Rakyat juga manusia biasa yang ada akal fikiran. Mereka mampu menilai baik buruk sikap yang ditonjolkan oleh wakil rakyat.

Bila dah jadi wakil rakyat, sudah tentu akan menjadi public figure. Mana-mana pergi pasti akan jadi tumpuan (terutamanya kaki bodek) dan pastinya segala kelakuan, sikap dan perangai mereka akan dinilai.

Tiada ulasan: