7/10/11

Bajet 2012: Untuk rakyat atau pilihan raya?

 
 
Intipati bajet yang dibentangkan oleh DS Najib hari ini agak mengecewakan kerana ia tidak memberi kelebihan kepada rakyat secara menyeluruh.

Kebanyakan belanjawan bagi tahun hadapan disalurkan ke arah kemajuan infrastruktur semata-mata tanpa mementingkan beban kos sara hidup yang ditanggung rakyat.

Bagi kakitangan kerajaan mereka boleh tersenyum namun tidak selebar yang diharapkan dengan pengumuman bonus setengah bulan gaji namun apa pula nasib kakitangan swasta dan juga golongan yang bekerja sendiri dengan pendapatan yang tidak seberapa?

Ramai yang menjangkakan kakitangan kerajaan pasti mendapat imbuhan sekurang-kurangnya sebulan gaji namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Dalam jangkaan penulis, walau setinggi manapun bonus atau kenaikan gaji yang diberikan kepada kakitangan kerajaan ia masih tetap sama.

Kalau tak percaya, tunggu selepas PRU-13 jika Umno/BN menang, pasti harga barangan akan naik, subsidi tentu ada yang ditarik balik dan segala apa yang dikatakan untuk membantu rakyat menanggung kos sara hidup sudah jauh tercampak ke laut.

Alasan yang diberi oleh pak menteri yang terlibat cukup mudah, "Kita menaikkan harga selaras dengan harga pasaran dunia." Yang peliknya takkan kenaikan harga kangkung pun nak kena ikut harga pasaran dunia.

Pembentangan bajet bagi penulis hanyalah salah satu drama lama yang diulang tayang setiap tahun di bulan Oktober. Seingat penulis, pada pembentangan belanjawan tahun lalu, kerajaaan turut mengumumkan pemansuhan yuran persekolahan tapi sekarang ibu bapa tetap dikenakan bayaran yang tukar hanyalah namanya sahaja.

Ada yang mengatakan bahawa bayaran itu dikenakan oleh pihak sekolah dan bukan ditetapkan oleh kerajaan. Jika benar mengapa kementerian pelajaran tidak mengambil tindakan ke atas pihak pengurusan sekolah terbabit?

Sebagaimana yang penulis katakan tadi, tidak semua yang menikmati ‘hasil’ pembentangan bajet bagi tahun 2012. Sebagai contoh, pasal pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik yang akan dilanjutkan sehingga 2013. Berapa ramai rakyat Malaysia yang mampu beli kereta hibrid ni? Harganya paling bangang pun RM98,000.

Inilah yang yang penulis katakan ulang tayang filem lama, mana yang tak mampu nak fikir panjang tu sudah pasti tersenyum lebar dengan bonus setengah bulan. Yang lain pula ternganga la gigit jari. Apa yang penulis harapkan hanyalah pengumuman penurunan harga barangan, itu pun sudah cukup membuatkan seluruh rakyat marhaen tersenyum lega....namun, hampa juga..

Senang cerita, bajet ini bukan untuk rakyat tapi untuk undian rakyat....

Tiada ulasan: