7/10/11

Bajet 2012: Najib bidas diri sendiri...

 
Dalam sibuk membentangkan belanjawan bagi tahun 2012, DS Najib sempat membidas pihak yang menguar-uarkan konsep negara berkebajikan.

Dalam pembentangan itu Najib berkata pendekatan itu sudah dilaksanakan BN, melalui beberapa contoh subsidi kerajaan antaranya

Bagi setiap kilogram minyak masak, harga asal RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50. Subsidi Kerajaan berjumlah RM2.25 atau 47 peratus dari harga sebenar.

Apa dia ingat rakyat butakah? Bagi negara yang menjadi antara pengeluar utama minyak sawit dunia, harga yang dibayar oleh rakyat setelah diberikan subsidi itu tetap mahal jika dibandinghkan negara pengeluar yang lain.

Sudahlah mahal, pakai pula taktik yang sama. Mula-mula bekalan minyak masak secara tiba-tiba hilang dari pasaran dan diberi alasan oleh pengeluar bekalan tidak mencukupi, sedangkan beribu-ribu hektar tanah hutan diteroka dalam negara untuk penanaman kelapa sawit, mana pergi hasilnya?

Contoh kedua yang subsidi kerajaan Najib ialah gula di mana setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi Kerajaan berjumlah 20 sen atau 8 peratus dari harga sebenar.

Pun sama juga dengan apa yang berlaku pada bekalan minyak masak. Hampir musim perayaan sahaja, bekalan tiba-tiba tidak mencukupi sedangkan negara kita mempunyai empat pengeluar gula terbesar iaitu Malayan Sugar Manufacturing (MSM), Prai, Pulau Pinang, Central Sugar Refinery (CSR), Shah Alam, Selangor, Gula Padang Terap (GPT), Padang Terap, Kedah dan Kilang Gula Felda Perlis (KGFP), Chuping, Perlis.

Bila dah bekalan tidak mencukupi, tiba-tiba diumumkan pula kenaikan harga gula juga dengan alasan yang sama, harga gula mentah pasaran dunia naik.

Sepanjang penulis menjadi pengguna kepada bahan mentah ini, belum pernah lagi penulis terbeli gula yang tertera pada paket pembungkusnya yang ia diimport dari negara luar. Dan tidak pernah pula terperasan ada tulisan ‘Made In Switzerland’ dan yang sama waktu dengannya.

Contoh ketiga pula, bagi produk petroleum DS Najib berkata, setiap liter petrol RON95, harga asal RM2.75, rakyat hanya bayar RM1.90. Subsidi kerajaan berjumlah 85 sen atau 31 peratus dari harga sebenar.

Bagi setiap liter diesel pula, harga asal RM2.66, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi Kerajaan berjumlah 86 sen atau 32 peratus dari harga sebenar; dan

Setiap tong 14 kilogram gas memasak, harga asal RM48.02, rakyat hanya bayar RM26.60. Subsidi Kerajaan berjumlah RM21.42 atau 45 peratus dari harga sebenar.

Yang petroleum ni tak perlu penulis cerita panjang lebar sebab semua orang dah tahu apa itu PETRONAS dan dari negara mana asalnya...Nak bidas orang buta, pekak dan bisu bolehlah...Kononnya orang tiru dia hahahaha..dia yang tiru 1Israel tuh apa cerita..???

1 ulasan:

Unknown berkata...

Bajet kewangan yg melucukan. Najib hanya berjaya perbodohkan org2 kg yg percayakan media perdana.

Kenapa Najib tak nyatakan peruntukan utk permata.? itu jadi tanda tanya.