11/10/11

Bob Lokman ditahan JAIS..



Salah seorang pejuang yang menegakkan agama Allah di negara ini, saudara Bob Lokman ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) malam tadi atas alasan menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Beliau ditahan ketika berucap selepas solat Maghrib di hadapan kira-kira 70 jemaah di Masjid Kampung Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor.

Ketika kejadian, beliau didatangi oleh seorang Pegawai Pejabat Agama sambil diiringi beberapa orang penguatkuasa (ada yang berambut merah katanya).

Seterusnya Pegawai itu menerangkan bahawa beliau telah melakukan kesalahan menyampaikan tazkirah tanpa tauliah yang dakwanya ia melanggar perintah sultan.

Apa yang pelik, dalam tazkirah yang disampaikan oleh beliau langsung tidak menyentuh soal politik sama ada berkenaan PAS mahupun Umno.

Yang penulis tahu, sultan bertitah agar tidak mempergunakan rumah Allah yakni masjid atau surau sebagai tempat untuk berpolitik.

Jadi apa motif pihak JAIS menahan orang yang menyampaikan tazkirah agama semata-mata tanpa sebarang unsur politik dan alasan menyampaikan tazkirah tanpa tauliah langsung tidak munasabah.

Salahkah seorang lelaki beragama Islam menyampaikan tazkirah agama kepada keluarganya walaupun lelaki itu tiada tauliah? Sedangkan ramai yang tahu bahawa pelajar-pelajar pondok dan juga madrasah (yang tidak ditauliah oleh kerajaan) lebih tinggi ilmu agamanya berbanding mereka yang ‘bertauliah’.

Kepada Abang Bob Lokman, teruskan perjuangan kerana ini hanya sedikit ujian dari Allah S.W.T. Kami sebagai saudara seagama akan terus menyokong pendirian Abang Bob untuk menegakkan agama Allah...ALLAHUAKBARR...!!!

Tiada ulasan: