4/10/11

Cincin hikmat misteri tengah cari tuan...


Isu cincin berlian bernilai RM24 Juta yang didakwa mempunyai kaitan dengan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor kini kembali hangat apabila Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengesahkan cincin berlian RM24 juta yang didakwa dibeli Rosmah benar-benar wujud.

Namun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, tiada pembelian dibuat terhadap cincin itu. Ini bermakna, cincin berkenaan hanya ‘singgah’ sebentar di Malaysia untuk meninjau keadaan negara ini.

Pelik tapi benar. Bagaimana cincin yang bernilai tinggi itu mempunyai rekod kemasukan dalam negara ini namun ia tiada pembeli. Apakah ia sedang melancong, atau ia sebentuk cincin hikmat yang masih tercari-cari orang yang layak memilikinya.

Mungkin disebabkan terlalu banyak pengaruh-pengaruh tahyul yang kini banyak disiarkan di kaca televisyen menerusi slot drama dan juga filem-filem terkini.

Itulah...cakap ulama semua tak nak dengar. Orang suruh sokong ulama semua tarik muka. Sekarang bila dah timbul isu misteri ini tiada siapa yang dapat merungkai kemisterian cincin itu.

Kan dah susah, sekarang siapa nak jawab? Takkan nak mengharapkan bomoh-bomoh cabul yang ‘banyak’ dalam negara ni. Tak percaya cuba la belek-belek akhbar. Tahun ini sahaja dah berapa ramai ‘bomoh cabul’ kena tangkap.

Tapi yang membongkarkan kemisterian cincin hikmat yang mahal ini bukanlah bomoh atau pawang tapi hanyalah bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR, Badrul Hisham Shaharin yang langsung tiada ilmu-ilmu ghaib.

Badrul dapat mengesan kemasukan cincin itu bukanlah dari geluk air sakti atau mangkuk jampi tapi melalui INTERNET pada Julai lalu yang mana dakwanya ia diperoleh menerusi rekod kastam.

Dakwanya, rekod itu menunjukkan nama Rosmah dimuatkan dalam ruang penerima dalam borang pelanggan, yang didakwanya bukti menunjukkan pembabitan ‘suami’ Datuk Seri Najib Razak itu.

Badrul Hisham yang juga pengerusi NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melaporkannya kepada SPRM pada 13 Julai lalu.

Rosmah bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan menyifatkannya sebagai fitnah dan tidak mahu melayannya selepas dua minggu ia ditimbulkan.

Tiada ulasan: