5/09/12

Perundangan Malaysia: Boleh pakai ke??


Yang ini diambil tindakan..

Pelbagai tanggapan negatif dan persepsi yang berbeza dilontarkan saat penulis mengutarakan isu berkenaan dengan undang-undang di Malaysia dan pengamal undang-undang.

Namun ia bukanlah diutarakan pada sidang DUN atau di Parlimen, hanya sekadar cakap-cakap kosong seorang rakyat biasa di kedai kopi sahaja.

Namun ia dikongsi bukan dengan calang-calang orang, tetapi jika nama mereka disebut di sini sudah pasti ramai yang terperanjat dan terkesima..namun tak perlulah penulis menyebut nama-nama rakan-rakan minum kopi penulis yang tersohor dalam arena dunia media tanah air.

Berbalik kepada persepsi masyarakat tentang perundangan di Malaysia, ramai yang mencebik dan tidak kurang juga yang menjuihkan bibir bak Angelina Jolie disuntik lagi dengan botox layaknya.

“Benci dan marah betul deme nih, ” getus penulis dalam hati. Namun bila difikirkan sejenak memang wajarlah timbul perasaan demikian dalam hati mereka sebagai rakyat di negara ini.

Yang ini diambil tindakan..

Masakan tidak, lihat sahaja dengan kadar peratusan jenayah dalam negara kini. Banyak menimbulkan kecelaruan. Ada yang kata betul tak kurang juga yang membangkang kenyataan tersebut.

Tapi dalam benak penulis, rakyat tidak perlu bergantung kepada peratusan yang dikeluarkan oleh pihak tertentu sahaja dalam menentukan benar atau tidak peratusan yang dinyatakan.

Jika benar, mengapa saban hari rakyat dihidangkan dengan pelbagai kes jenayah malah ada juga yang langsung tidak dapat diterima akal perlakuan jenayahnya.

Nak tahu kebenaran tidak sukar, ambil masa dalam seminggu, beli akhbar berlainan setiap pagi dalam tempoh masa seminggu itu dan tandakan berapa banyak berita jenayah yang melibatkan pelbagai perlakuan di luar norma manusia waras.

Mudah bukan? Jadi jangan hanya bergantung kepada peratusan yang dikeluarkan oleh sesetengah pihak sahaja sedangkan kesahihannya diragui.

Berbalik kepada sistem perundangan di Malaysia, setelah pelbagai kejadian dan isu hangat yang membabitkan sistem perundangan terutamanya apabila ia berkaitan dengan politik, ramai yang menidakkan ketelusan pihak berwajib dalam usaha menegakkan undang-undang dan keadilan dalam negara.

Terkini, isu tunjuk punggung di Dataran Merdeka baru-baru ini. Mengikut sejarah terdekat, perkara ini bukanlah perkara baru malah ia pernah ‘dipraktikkan’ kepada gambar-gambar pemimpin pembangkang.

Yang membezakannya ialah perlakuannya yang tidak serupa tapi kedua-duanya sama tidak senonoh. Gambar pemimpin negara dan isteri hanya ditunjukkan punggung, tetapi gambar pemimpin pembangkang dikencingnya, bukan secara tersorok tetapi secara LIVE!

Bagaimana dengan yang ini??

Namun hanya tindakan menunjuk punggung pada gambar pemimpin sahaja disiasat dan menyebabkan salah seorang pelakunya ditahan. Berbeza pula dengan senario yang sama tapi perlakuannya berbeza melibatkan pemimpin pembangkang. Gambar dikencing namun hingga kini tiada sebarang tindakan malah langsung tidak menjadi isu.

Dari satu isu ini sahaja sudah menggambarkan betapa hebatnya sistem perundangan dalam negara ini diperkotak-katikkan oleh golongan pemerintah zalim yang secara terang-terangan membuatkan timbangan keadilan berat sebelah.

Itu hanya sekelumit isu yang jelas berat sebelah dan menyimpang dari norma sistem perundangan yang adil dan telus. Kes yang lain rasanya tak perlu penulis tintakan di sini sebab ia mungkin akan merosakkan papan kekunci komputer penulis dek kerana terlalu banyak kebobrokan yang berlaku.

Persoalannya? Sampai bila ketelusan berat sebelah ini akan menjadi wadah yang perlu ditatap sebagai makan pagi harian rakyat di Malaysia? Kebimbangan dengan kadar jenayah yang semakin meningkat dan berleluasa tidak pernah lekang dalam hati sanubari setiap lapisan masyarakat.

Namun dek kerana hanya mementingkan isu remeh hingga siasatan dan misi mencari buruan pun memakan masa yang sangat singkat sedangkan banyak lagi kes jenayah berat yang masih belum tentu punca musababnya.

Dan yang ini??

Bila dah terlampau banyak kes beku yang gagal diselesaikan, akhirnya ia dilupakan dan kes ditutup. Penjenayah dengan senang hatinya lepas bebas dan kebarangkalian untuk mengulangi perbuatannya itu pasti tinggi melangit.

Yang terpaksa menanggung ialah rakyat sendiri yang berterusan hidup dalam ketakutan kerana jenayah berlaku di sana sini. Ibu bapa juga risau dengan keselataman anak-anak dan juga kediaman masing-masing.

Itu belum kira jenayah yang boleh berlaku ketika berada di luar. Jelas sekali masyarakat kita kembali kepada kehidupan jahiliyah malah tidak keterlaluan jika penulis katakan kita kembali ke zaman puntung berasap di mana seolah-olah undang-undang rimba digunapakai.

Apa yang penting ialah dahulukan kemahuan rakyat yang ingin hidup dalam persekitaran bebas jenayah dan jangan sesekali biarkan rakyat merasa rugi kerana membayar cukai yang langsung tidak memberi apa-apa makna kepada mereka.

Tiada ulasan: