6/10/11

Drama menikus musim kedua...

 
 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dan ‘suami’nya, Datin Seri Rosmah Mansor tidak akan tampil ke mahkamah sebagai saksi pembelaan dalam perbicaraan kes liwat II.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang hari ini menolak sepina yang menuntut mereka hadir sebagai saksi pembelaan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketika membenarkan permohonan Najib dan Rosmah bagi mengketepikan sepina itu, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, memutuskan mereka adalah tidak relevan dan bukan saksi utama dalam perbicaraan itu.

Jika sebelum ini, beliau dengan lantang bak perajurit yang sedia untuk berkorban demi negara mengatakan bahawa beliau tidak takut dan boleh bersemuka dengan DS Anwar bila-bila masa sahaja, tapi sekarang lain pula jadinya.

Pihak pembelaan telah cuba mewawancara Najib dan Rosmah pada Ogos lalu tetapi mereka enggan menjadi saksi pembelaan dan berkata akan hanya tampil jika disepina.

Namun apabila sepina dikeluarkan, mereka memilih untuk mengketepikannya pula.

Sepina meminta perdana menteri tampil itu bertujuan mendapatkan penjelasan berhubung mesyuarat pada 24 Jun 2008, berikutan satu pertemuan yang diaturkan oleh pembantu Najib, Datuk Khairil Annas dengan pengadu kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ini jelas sekali menunjukkan Najib hanya berani dan lantang di belakang tabir sahaja namun bila diminta tampil di barisan hadapan, beliau dengan menikus menyorok dan enggan tampil.

Pemimpin beginikah yang perlu disokong oleh rakyat? Rasanya kalaulah berlaku perang dalam Malaysia, orang pertama yang akan melarikan diri ke luar negara dengan pesawat Boeing A319 tidak lain dan tidak bukan Najib dan ‘suaminya’.

Bukan beliau pun yang akan didakwa, beliau hanya perlu hadir dan beri keterangan sahaja di mahkamah takkan itu pun nak takut. Sebelum itu beriya sangat nak kena ada Sepina baru nak pergi mahkamah, tapi bila dah disepina, menikus pula.

Berani kerana benar, takut kerana penakut...

Tiada ulasan: