6/10/11

Yang seorang pun gagal didakwa...



Pihak polis sekali lagi menunjukkan ke’profesional’an mereka apabila gagal mendakwa anggotanya yang dikenal pasti melanggar SOP ketika menyuraikan perhimpunan BERSIH 2.0.

Walaupun anggota tersebut telah DIKENALPASTI, namun tiada pendakwaan yang boleh dibuat ke atasnya kerana mendakwa ketiadaan saksi.

Semalam, Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin menyatakan pihak polis telah mengenal pasti SEORANG anggotanya dari 11,045 anggota polis yang dikerahkan untuk menyurai perhimpunan tersebut.

Hari ini pula, tiada dakwaan yang boleh dibuat ke atas anggotanya yang seorang ini kerana ketiadaan saksi. Pusing, putar, belit dan lingkup, senang cerita tiada seorang pun anggota polis yang melanggar SOP pada perhimpunan itu.

Jadi segala siasatan dan pengumpulan video dari saksi dan internet adalah sia-sia belaka. Pada penulis, segala video yang tersebar di internet sudah cukup untuk dijadikan sebagai bukti, namun dibelit dan putar jadi ketiadaan saksi.

Pada penulis, kenyataan yang dibuat oleh pihak berkenaan dalam menangani isu ini hanyalah sekadar melepas batuk di tangga dan langsung tidak bertanggungjawab.

Yang paling pelik, boleh dikatakan hampir semua anggota polis kecuali pegawai atasan tidak memakai nombor badan yang sepatutnya wajib dipakai oleh anggota polis.

Apabila soalan ini diajukan kepada Hishammuddin dalam satu sesi temuramah, beliau mendakwa anggota polis berkenaan adalah polis simpanan dan tidak perlu memakai tanda nombor sebagai anggota.

Seingat penulis, bukan setakat polis simpanan sahaja yang mempunyai nombor di badan, malah anggota polis bantuan bagi mana-mana organisasi pun memiliki nombor ini.

Apakah ia salah satu cara yang digunakan pihak berkenaan untuk mengelakkan anggota mereka dikenalpasti melanggar SOP? Jika benar, ia pastinya perancangan yang bijak kerana mereka sudah pun berjaya ‘meloloskan’ diri dari sebarang pendakwaan.

Ini seorang, bagaimana pula anggota lain yang secara terang-terangan melanggar SOP sebagaimana yang ditayangkan dalam ratusan video di laman Youtube?

Tiada ulasan: