21/09/11

Mana penting nyawa atau harta?


 
Penulis agak terkesan dengan kenyataan yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir berkenaan isu kilang memproses nadir bumi di Kuantan.

Umum mengetahui bahawa kilang ini boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif akibat radioaktif yang sudah pastinya mampu membuatkan rakyat kita melahirkan ‘anak Ninja Turtle’ (Kalau dah tak cukup jari, bukan ninja turtle ke namanya?).

Tuduhan tidak berasas yanag dilemparkan oleh beliau ke atas pembangkang bahawa protes itu hanyalah merupakan satu tindakan politik untuk menewaskan BN dalam pilihan raya akan datang.

Boleh diterima akalkah jika apa yang boleh mengancam nyawa seperti kesan radioaktif itu dipolitikkan sedangkan apa yang cuba dibuat oleh pemprotes hanyalah bagi mengelakkan rakyat menjadi mangsa bahana kerakusan pihak tertentu.

Malah beliau turut menyatakan kerajaan tidak sepatutnya takut untuk meneruskan projek tersebut, memanglah kerajaan tidak perlu takut sebab tak ada seorang pun pemimpin yang berani untuk bina banglo mereka di kawasan sekitar kilang itu. Kalau ada yang berani pun hanyalah di Seksyen 7, Shah Alam aje.

Jangan kerana terlalu mengejar kebendaan, nyawa rakyat jadi taruhan. Logik atau tidak jika negara Australia yang begitu luas memiliki kawasan gurun yang sudah tentunya tidak berpenghuni dan jauh dari kawasan penempatan manusia enggan membina kilang itu di tempat mereka sebaliknya Malaysia dipilioh dengan alasan lokasinya strategik.

Sedangkan dengan keluasan kawasan gurun tandus yang tidak berpenghuni boleh sahaja didirikan kilang tersebut. Itu lebih strategik tanpa memberi apa-apa risiko kepada manusia.

Dah sah-sah kawasan Gebeng tu juga ada penempatan manusia di sekitar, inilah yang menjadi punca mengapa ada pihak yang memprotes pembinaan kilang itu.

Jika kilang itu tidak memberi apa-apa kesan kepada manusia, penulis yakin takkan ada pihak yang memprotes. Lihat sahaja loji memproses petroleum di Gebeng, setakat ini penulis tidak pernah dengar ada bantahan pembinaannya.

Yang paling tidak boleh diterima akal, Tun Dr Mahathir turut berkata, "Kita perlu berhati-hati dengan bahan radioaktif. Tetapi kita tidak boleh membiarkan aktivis politik dan pencinta alam sekitar yang palsu menghalang kita daripada keuntungan ekonomi yang ditawarkan nadir bumi."

Nah..!!! Sila gunakan mata kepala dan akal yang waras untuk menilai kenyataan yang dibuat oleh mantan Perdana menteri ini. Apakah keuntungan ekonomi lebih penting daripada risiko yang terpaksa dihadapi oleh rakyat jika kilang ini dibina? Mana beliau tahu bahawa aktivis politik dan pencinta alam sekitar itu palsu?

Dalam pada itu, beliau turut memberi contoh daripada bencana radioaktif yang berlaku sebelum ini seperti kebocoran reaktor Chernobyl di Ukraine dan juga Fukushima di Jepun.

"Walaupun loji nuklear Chernobyl masih berbahaya, Kiev (ibu kota Ukraine) masih selamat daripada radiasi," katanya yang menyifatkan kadar radiasi tersebut "sangat rendah."

Nak tergelak pun ada...jangan bandingkan negara kita dengan negara yang sudah sedia maju. Mereka memiliki kepakaran dan teknologi yang mampu mengatasi masalah sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini di negara mereka.

Di negara kita pelajar luar negara pun enggan balik berkhidmat di negara sendiri atas alasan bayaran gaji tidak setaraf dengan kelulusan mereka, dalam erti kata lain gaji yang ditawarkan kerajaan terlalu rendah. Ini ada hati nak bina kilang yang berisiko dan sudah pasti memerlukan tenaga profesional dari luar.

Tiada ulasan: